Forskningsbaseret kundepsykologi

kundepsykologi FACTs:

– 80-90% af dine kunders købsbeslutning er baseret på følelser og mavefornemmelse.

Den indsigt bruger vi kommercielt ved at segmentere ud fra emotionelle kundetyper.

forskningsbaseret kundepsykologi

Det betyder arbejdet med forskningsbaseret kundepsykologi for din virksomhed

Som kunde hos mig, er du sikret at alt jeg laver for dig, er skabt med lige præcis din kernekunde, og hans eller hendes emotionelle responssystem, som udgangspunkt og omdrejningspunkt.

 

Som kunde hos mig, vil du opleve at jeg ikke kun spørger om hvad du har brug for, og til hvad – og hvornår det skal være færdigt.

Du vil også opleve at jeg spørger mere nuanceret ind til dine kunder end mange andre. Jeg spørger også ind til virksomheden, måske til dig, til dine produkter og andre forhold, som jeg véd gør en forskel, i forhold til det jeg skal lave for dig.

Og det er en god grund til.

80-90% af dine kunders køb,  ligger i følelserne!

Når jeg løser opgaver for dig, bruger jeg den indsigt jeg får i dine kunder, til at analysere ‘hvem de er’ i den konkrete købsproces og under købsbeslutningen.

…eller helt nøjagtigt; hvilken emotionelle responssystemer (følelser) der gør sig gældende hos din kunde, når de vælger at købe hos dig.

Fordi – Når vi har kortlagt de emotionelle responssystemer, ved du hvilken emotionel kundetype der er din kernekunde.

Det vil du hurtigt opleve, skaber markante resultater i forhold til salg og kundeloyalitet, for 80-90% af en købsbeslutning er baseret på følelser, og du med de emotionelle kundetyper bogstaveligt talt lærer at håndtere de følelser.

emotionelle kundetyper
Når du arbejder med forskningsbaseret kundepsykologi og  emotionelle kundetyper, får du øje på dine kunder i et helt nyt og meget øjenåbnende lys.

Fra forskning ved vi at 80-90% af en købsbeslutning er baseret på følelser og mavefornemmelse.

Og det kan være en ret svær og udefinerbar størrelse at forholde sig til, sådan en bunke følelser.

 

Men der er faktisk en helt konkret metode til at gøre kundens udefinerbare bunke følelser, til noget der kan bruges til at planlægge og designe alle aspekter af din virksomhed, så de imødekommer det din kunde ‘helst vil se’.

Det er en segmenteringsmetode der hedder emotionelle kundetyper, og er baseret på henholdsvis forskning, teori og erfaring, og det er et af de værktøjer jeg bruger i mit arbejde, herudover bruger jeg andre evidens- og forskningsbaserede værktøjer.

Det er nogle meget powerfulde og indsigtsfulde værktøjer der tager udgangspunkt i hvem din kunde er, i det øjeblik hun tager en købsbeslutning, og gør og langt bedre til at træffe de rigtige beslutninger på virksomhedens vegne, i forhold til kunderne.

 

Når du ved hvilken kundetype du har med at gøre, kan du arbejde systematisk og målrettet med at skabe de rette omstændigheder for en købsbeslutning – et salg, og kan langt mere effektivt analysere resultater – gode som dårlige, og dermed forbedre salgsproces, købsramme, markedsføring mv.

Du skal med andre ord fremadrettet ikke udvikle forretning, salg, produkter og kommunikation ud fra hvad du tror, synes, hvad andre/branchen gør, eller hvad der kunne være ‘sjovt at prøve’ – altsammen metoder med meget høj fejlmargin.

 

Erfaringen viser at beslutninger taget på forskningsbaseret kundepsykologi skaber grobund for særdeles kvalificerede beslutninger og er en virkningsfuld tilgang.

Hvor og hvornår er forskningsbaseret kundepsykologi relevant?

Så, hvor og hvordan skal du bruge den viden i din virksomhed?

Det korte svar er altid.

Men et mere nuanceret svar er; i alle de områder, du kommer i kontakt med dine kunder.

80-90% af en købsbeslutning, er baseret på følelser. Emotioner.   Så jo hyppigere og oftere du skaber den rigtige følelse hos dine kunder, jo mere vil de vælge at lægge deres penge hos dig.

Helt enkelt.

Jo mere målrettet du arbejder med at imødekomme din emotionelle kundetype, jo større udbytte vil du få.

I form af salg og i form af kundeloyalitet.

Stine Grubbe er uddannet og eksamineret emotionel kundetypeekspert ved Institut for Kundetyper og holder desuden tæt øje med forskning på området. 

Denne indsigt sikrer dig faglig og kompetent rådgivning og projektudarbejdelse indenfor de områder jeg løser for dig – og opgaveløsning der er baseret på reel viden og indsigt – hentet i forskning, teori – og naturligvis mange års brancheerfaring.

I gang med kundetyperne?

Send mig en mail og lad os drøfte hvordan jeg skal hjælpe dig og din virksomhed i gang (eller videre) med forskningsbaseret kundepsykologi. Vi kan f.eks. starte med rådgivning om valg af kundetype eller afholde et kursus om jeres emotionelle kundetype som inkluderer afklaring af kundetype.   Udover at løse opgaver med dette udgangspunkt, holder jeg desuden foredrag, kurser , og workshops, så du og din virksomhed, kan blive klogere på både potentialet og teknikkerne bag.   Hvis der er noget du vil høre mere om, have uddybet, eller have et konkret tilbud på, er du naturligvis meget velkommen til at sende mig en mail: stine@stinegrubbe.dk