Vi er mange der interesserer sig for, og arbejder med de emotionelle kundetyper, og det er der en række virkeligt gode og overbevisende argumenter for.

 

Det er en teoretisk og forskningsbaseret metode der gør det både nemmere og mere effektivt at navigere i virksomhedens samlede kommunikation, og jeg tager udgangspunkt i metoden, i alle de opgaver jeg løser.

 

En af de fejl jeg oftest støder på, når det gælder emotionelle kundetyper er, at metoden misforståes, og nærmere bruges til at inddele kunderne (og os selv) ind i en stærkt afgrænset ramme, med skarpe hjørner.

 

Hvor firkantede, nogengange fordomsfulde, meninger om den enkelte kundetype får lov at være beslutningsgrundlag for vigtige beslutninger i forskellige områder af forretningen.

 

Lad mig komme med et par eksempler jeg er rendt ind i:

Jeg har ikke lyst til at vælge den grønne som min primære kundetype, for det er ensbetydende med et kedeligt website/markedsføringsmateriale/butiksindretning/grafik i douche farver.

eller

Disse billeder er til den blå målgruppe, så vi giver jer et slips på, så tiltaler det den blå kunde.

eller

Jeg orker ikke den røde type, de er besværlige og er sådan nogen smarte typer.

eller

Så drikker den gule kvinde sin urtethe og taler lidt om sine følelser, og så kan vi komme videre.

Det er en fejl og en misforståelse at være så unuanceret i dit kundeblik. Og en stor en af slagsen (fejl), når det gælder dine kunder og dit salg.

Vi er alle, uanset kundetype/farve, forskellige.

 

Nuancerede.

 

Vores udgangspunkt er forskelligt og det skal der tages højde for. Også i arbejdet med emotionelle kundetyper. Der er mange nuancer af rød, gul, blå og af grøn.

Mange facetter og detaljeforskelle der gør sig gældende, alt efter hvilken type virksomhed vi er, hvad vi sælger, til hvilke priser, og hvor i verden vi eller vores målgruppe befinder sig, deres uddannelsesniveau, deres daglige miljø – og mange ander facetter.

 

Der er stor forskel på grøn kunde der er indkøber til en butik på gågaden i en større by, og på grøn kunde der bor i Lemvig og er SoSu assistent, og grøn kunde der er ingeniør og på markedet efter en ny ESDH IT løsning der kan håndtere komplekse dokumenthåndteringsprocesser.

 

Og der er derfor lige så stor forskel på, hvordan hele kontaktfladen til kunden skal ‘skæres til’, og det stikker langt dybere end bestemte ord, farver og grafiske elementer.

Du skal ind under huden på dine kunder. Læse dem og forstå deres omdrejningspunkt og deres virkelighed.

Garanteret fri for varm luft og smart salgsgas

Kun brugbar viden og indsigt du kan hælde direkte i virksomhedens motor, og bruge til at sikre udvikling og styrke virksomheden.

Velkommen til! Jeg glæder mig til at dele viden du kan få øjeblikkelig gavn af! Vi ses i inboksen. Mange hilsener Stine