Leverpostejsbutikkerne – altså dem der ville være kommunefarvede, hvis de var hår, eller ville smage af billig bouillon, hvis de var suppe, eller være et lysstofrør, hvis de var belysning – dør i øjeblikket en langsom, pinefuld død. Mange ’hæderkronede’ butikker og butikskæder lukker og slukker i disse år. Og det er ikke tilfældigt. De falder alle i kategorien for, hvad jeg kalder leverpostejsbutikker.

Du ved, om du har fat i en leverpostejsbutik, hvis du ganske enkelt ikke lagde mærke til den – eller ikke kan fortælle videre om noget fra butikken, efter du har besøgt den. Og der er utroligt mange leverpostejsbutikker, og de findes indenfor alle retailbrancher: Optikere, frisører, tøjbutikker, bolig og isenkramsbutikker, boghandlere, guldsmede og derudaf.

Men så, lige midt al tristessen af r*vkedelige eller ligefrem lukkede butikker, kommer man forbi en perle, der formår at få kunderne indenfor og sørme også, om de ikke sælger til ikke-nedsatte priser til de loyale kunder, der vælger butikken her, fremfor alle de andre muligheder for online og offline shopping.

Så hvad er det mon, der gør, at netop denne perle af en butik har en fremtid, fremfor konkurrenten længere nede af gaden? Hvorfor er det netop her, kunderne kommer igen og igen? Og i netop denne butik, retaileren ikke har åndedrætsnød af frygt for fremtiden og konkurrencen fra onlinehandlen?

Kendetegnende for en lang række af de retailbrands, vi ser have succes, er i høj grad evnen til at skabe et stærkt, personligt og unikt brand, uanset om der er tale om en koncern eller kæde med mange butikker eller en retailer med en enkelt eller to butikker.

Muligheden for at connecte og involvere sig med kunden og give en stærk, mindeværdig oplevelse er tilstede på en helt anden måde for den fysiske butik. Her har retaileren mulighed for at involvere og påvirke kundernes sanser på en måde, som aldrig kan skabes digitalt – men som er uhyre relevant i købsprocessen, og vigtige elementer i at skabe en særlig oplevelse. Føle, se, røre og mærke.

Det er drønende vigtigt at kigge grundigt efter, hvad der vil være reelt værdiskabende eller have så stor tiltrækningskraft, at det vil gøre din forretning interessant. For kunden, vel at mærke.

Nøglen til overlevelse i retail ligger, efter min mening, i et fokus på kontinuerlig udvikling af produkter, sortiment og ikke mindst salgsplatformene, online og offline. Og så skal man startede med at overveje HVAD, der kunne være interessant at blive klog på, hvis det man skulle var at udvikle oplevelsen.