Forskningsbaseret kundepsykologi i butikken

Kan du mon bruge de kundetyper jeg arbejder med til noget, hvis du har butik?

Ja, i høj grad!

Og det er endda mere vigtigt end det nogensinde før har været.

Den hårde konkurrence på markedet og fra online handlen, betyder at det er ekstremt vigtigt at ramme plet, ved hver eneste kontakt du har med din kunde. 

Uanset om det er i butikken, eller f.eks. en annonce, tilbudsavis, hjemmeside, facebook opslag – osv.

Og det er netop det, som de emotionelle kundetyper kan hjælpe med.

Når du kender kundetyperne, ved du ikke kun hvordan du skal arbejde med forretningens udseende og indretning, men også hvordan dine vinduer og salgsopstillinger skal udformes.

På samme måde bliver du meget skarpere på hvordan du vejleder og rådgiver dine kunder optimalt og hvordan du arbejder med f.eks. skiltning og hjemmeside, så de trækker kunder til butikken og rundt i butikken.

Emotionelle kundetyper butikker

 

Det du kan når du begynder at tage udgangspunkt i kundepsykologi i dit arbejde med butik, content, markedsføring mv. er at skabe en ramme der imødekommer den specifikke måde dine kunder tænker og opfører sig – bevidst og ubevidst –  når de er i en købsproces.

Så ved du hvad der der virker positivt og stimulerer dem til et køb, og hvad der har stikmodsatte effekt, og får dem til at tvivle, miste lysten, kede sig eller blive utryg, uanset om det er produkt, butiksindretning – eller dig (!) der er tale om!

Det betyder at vi meget konkret kan trykke på de rigtige knapper, for at gøre den relevante kundetype ‘glad’.

F.eks. ved vi om et skiltning skal være grundig, tydelig og omhyggelig med facts, eller om den skal være som et eventyr skabt af storytelling. Vi ved hvilken stemning butiksindretningen helst skal skabe, og hvilke budskaber SoMe content skal være båret af.

 

 

Skrevet af visual merchandising ekspert Stine Grubbe. Copyright © 2024 Company Name
Vil du vide mere?

Vil du inspireres til mere? Så tilmeld dig interessemailen herunder:

Læs også om: