Hvad er Emotionelle Kundetyper? Hvad er det, det går ud på?

 

Emotionelle Kundetyper er en forskningsbaseret måde at kategorisere kunderne.

 

Du kender sikkert den klassiske målgruppe segmentering, der i høj grad inddeler kunderne efter demografiske modeller såsom alder, bopæl, indtægt, køn o.lign.

 

Når man arbejder med Emotionelle Kundetyper, tager man i stedet udgangspunkt i, hvilke tanker og følelser (emotioner) der er i spil, når kunden køber.

 

Og det giver god mening – for vi ved at 80-90% af en købsbeslutning, er baseret på følelser, i modsætning til rationelle og logiske tanker.

 

Altså; når vi køber noget, er det primært følelserne der lægger til grund for hvad og ikke mindst hos hvem, vi vælger at købe.

Forskningen understøtter teorien bag de Emotionelle Kundetyper.

 

Der er som sådan ikke noget nyt, ved de Emotionelle Kundetyper. Det er nemlig blandt andet baseret på et solidt, teoretisk fundament, hvoraf noget stammer helt tilbage til Sokrates’ observationer om de 4 menneskelige temperamenter.

Derudover bygger det teoretiske fundament på videnskabelige publikationer fra bl.a. Jantzen & Vetner, Eysenck, Häusel, Smartagent, Henrik Dahl og Sanne Dollerup.

 

‘Nyheden’ ligger i, at den teoretiske og forskningsbaserede viden om vores emotionelle responsystemer og reaktionsmønstre, er ‘systematiseret’.

Det skaber den kæmpe fordel, at vi ved hvilke aktiviteter der trigger bestemte reaktioner hos kunden, og giver os mulighed for at tilrettelægge et salgsscenarie, så det imødekommer vores kunders følelser, og dermed proaktivt og systematisk, skabe de optimale betingelser for en købsbeslutning der falder til vores fordel.

 

Og vi er helt nede i detaljen: lige fra ordvalg i tekster, til farver, fonte, billeder og billedbeskæring, gør en forskel.

 

Alle forretningsområder tæller

 

Det er alle områder af forretningen der bør arbejdes med, i forhold til de Emotionelle Kundetyper: lige fra valg af billeder, farver og grafik, til de tekster som kunderne møder i både tilbud og på websitet.

 

Hvis du har fysiske rammer som kunderne også eksponeres for, for eksempel butik, venteværelse, mødelokale eller reception, bør disse også indgå i kundetype strategien. Læs mere om hvad emotionelle kundetyper er (og ikke er)

 

Jeg er certificeret ekspert i Emotionelle Kundetyper, og bruger dette som udgangspunkt i alle de opgaver jeg løser for mine kunder.

 

 

Grafiker Karin Melbye har skrevet et fremragende blogindlæg om forskellen på Målgrupper og Kundetyper (og lavet den fremragende grafik). Læs hendes indlæg her (åbner i nyt vindue).

//hvad er emotionelle kundetyper?

Share This