Ved du hvad det her er?

 

Jeg er helt sikker på at du kan se at det er en solnedgang. Et eller andet lækkert sted, man hurtigt kunne drømme sig hen til.

 

Sidde med et tæppe i sandet, en flaske rosé på køl og godt selskab. Måske en medbragt picnic kurv.

 

Eller er det en solopgang?
(Svaret kommer længere nede).

 

Nogen mener de sagtens kan se forskel – og at solopgange ser lysere ud. Eller at solnedgange ser rødere ud. Eller at solopgange mere klare i farverne.

Men der findes ikke seriøse, teoretisk baserede svar på, hvordan man kan se forskel på solopgang og solnedgang.

 

Hvordan en solopgang – og solnedgang – ser ud, afhænger af atmosfærens densitet, dispersion og forhold som temperatur og skymængde spiller i et eller andet omfang ind. 

 

Man kan ikke se forskel.

 

Man kan tro og man kan synes, men det er lissom ikke nok, vel?

 

Man kan også sagtens forestille sig debatten af feriebillederne når det smukke billede dukker op:

 

 “Ja, det var fra den aften vi havde en romantisk picnic på stranden” siger hun med et smil.

 

 “Nej”, siger han, “det er fra den morgen hvor jeg løb 15 kilometer og 8 af dem på stranden” (og det var faktisk kun 1 kilometer på stranden, men pyt, den lader vi ligge).

 

 Hun siger “Nej, jeg synes altså jeg kan huske at det der var fra om aftenen, det er jeg ret sikker på” og han insisterer “Jeg er altså overbevist om at det er fra min morgenmarathon”.

 

Und so weiter.

 

Og medmindre der er et digitalt datostempel der kan lægge diskussionen ned, finder de aldrig ud af det og vil tro og synes og mene hver deres, for der er intet teoretisk at bygge en konklusion på.

Og sådan er det faktisk også med mange beslutninger, i de fleste  butikker!

 

Indretning, vare præsentation, vinduer, skiltning osv., er baseret på hvad du, chefen, Jytte i marketing eller måske de sælgere der kommer forbi tror, synes, mener eller er overbeviste om eller har set virke hos andre.

 

Præcis som parret med solopgangen, synes og tror.

Og alt i bedste mening, men ikke baseret på noget vi véd, sådan for alvor.

 

Problemet er bare…

 

…at hvis det du, chefen, Jytte i marketing eller sælgerne tror, synes, mener, håber eller er overbeviste om – vil skabe salg, er en energispækket solopgang…

 

…men kunderne faktisk er på udkig efter en beroligende solnedgang, så har I et problem.

 

Også selv om de to ligner hinanden til forveksling.

For så virker alle jeres anstrengelser ikke positivt på kunden (som i sælgende), og så får han ikke lyst til at købe af dig.

 

Heller ikke selv om du måske er den bedste til at hjælpe ham!

 

Og det problem har du, uanset om du har butik og forsøger at få dine medarbejdere til at sælge, eller grossist og gerne vil ha’ dine forhandlere til at købe mange flere af dine produkter i deres butikker, eller du forsøger at sælge det i din webshop.

 

Kan du se udfordringen?

 

Hvis du ikke trykker på de rigtige knapper, og taler det sprog, kunden forstår, spilder du tid og andre kostbare ressourcer.

 

Når jeg løser opgaver for mine kunder, er det arbejde jeg laver baseret på en forskningsbaseret segmenteringsmodel, der giver en helt specfik og konkret håndering af den enkelte kundetype.

 

For dig betyder det at du får meget konkrete og specifikke input til elementer som hensigtsmæssig salgsoptimering af butikken, korrekt visual merchandising, skiltning, indretning, æstetik, farvevalg mv.

 

Hvert eneste valg afhænger af hvilken kundetype vi henvender os til. Og du vil bemærke forskellen næsten fra dag til dag.

 

Det jeg leverer til mine kunder, er ikke baseret på hvad jeg synes kunne være spændende at fortælle om, eller hvilke billeder jeg synes er pænest. Eller hvad du synes, for den sags skyld.

 

Det er baseret på hvad vi via teori og forskning, ved om forskellige kundetypers præferencer og emotionelle reaktioner.

 

Har du spørgsmål til det her med de emotionelle kundetyper?

Så send mig gerne en mail med eventuelle spørgsmål eller forespørgsel, så vender jeg tilbage med lynets hast.
Mail adresse: stine@stinegrubbe.dk

 

 

 

Og må du gerne dele dette blogindlæg med chefen, Jytte fra marketing og sælgerne? JA for sevan da!
Og alle andre. 

/Stine

PS: det er en solopgang

Hvis du tror på at det er sundt for både hjerne og virksomhed at du bliver fodret med små doser af inspiration og viden, så tilmeld dig her til højre.

Ingen spam. Kun viden og inspiration – og du kan altid afmelde dig med et enkelt klik.