Ved du hvad det her er?

Jeg er helt sikker på at du kan se at det er en solnedgang. Et eller andet lækkert sted, man hurtigt kunne drømme sig hen til.

 

Sidde med et tæppe i sandet, en flaske rosé på køl og godt selskab. Måske en medbragt picnic kurv.

 

Eller er det en solopgang?
(Svaret kommer længere nede).

 

Nogen mener de sagtens kan se forskel – og at solopgange ser lysere ud. Eller at solnedgange ser rødere ud. Eller at solopgange mere klare i farverne.

 

Men der findes ikke seriøse, teoretisk baserede svar på, hvordan man kan se forskel på solopgang og solnedgang.

 

Hvordan en solopgang – og solnedgang – ser ud, afhænger af atmosfærens densitet, dispersion og forhold som temperatur og skymængde spiller i et eller andet omfang ind.

 

Man kan ikke se forskel. Man kan tro og synes, men det er lissom ikke nok, vel?

 

Man kan også sagtens forestille sig debatten af feriebillederne når det smukke billede dukker op:

 

“Ja, det var fra den aften vi havde en romantisk picnic på stranden” siger hun med et smil.

 

“Nej”, siger han, “det er fra den morgen hvor jeg løb 15 kilometer og 8 af dem på stranden” (og det var faktisk kun 1 kilometer på stranden, men pyt, den lader vi ligge).

 

Hun siger “Nej, jeg synes altså jeg kan huske at det der var fra om aftenen, det er jeg ret sikker på” og han insisterer “Jeg er altså overbevist om at det er fra min morgenmarathon”.

 

Und so weiter. Og medmindre der er et digitalt datostempel der kan lægge diskussionen ned, finder de aldrig ud af det og vil tro og synes og mene hver deres, for der er intet teoretisk at bygge en konklusion på.

Sådan er det faktisk også med mange virksomheders kommunikation!

 

Den er baseret på hvad du, chefen, Jytte i marketing eller måske sælgerne tror, synes, mener eller er overbeviste om, er det bedste og klogeste at fortælle, vise, skrive.

 

Præcis som parret herover.

 

Og alt i bedste mening, men ikke baseret på noget vi ved, sådan for alvor.

 

Problemet er bare, at hvis det du, chefen, Jytte i marketing eller sælgerne tror, synes, mener eller er overbeviste om – vil skabe den bedste dialog og salg, er en energispækket solopgang – og kunderne faktisk er på udkig efter en beroligende solnedgang, så har I et problem.

Også selv om de to ligner hinanden til forveksling.

 

For så kan kunden ikke rigtigt få øje på, at du kan hjælpe ham med det han søger. Heller ikke selv om du måske er den bedste til at hjælpe ham!

 

Og det problem har du, uanset om du forsøger at få dine forhandlere til at sælge (og købe) mange flere af præcis dine produkter i deres butikker, eller du forsøger at sælge omnichannel e-commerce brancheløsninger.

 

Kan du se udfordringen? Hvis du ikke trykker på de rigtige knapper, og taler det sprog, kunden forstår, spilder du tid og andre kostbare ressourcer.

 

Når jeg løser kommunikationsopgaver for mine kunder, er det arbejde jeg laver baseret på en forskningsbaseret segmenteringsmodel, der giver en helt specifik tilgang til den enkelte kundetype.
Både hvad angår kundens værditillæggelse i forhold til dine produkter, men også helt specifikke, konkrete elementer som salgs/kommunikationskanal, vinkling, ordlyd, tekstopbygning, billedvalg, billedbeskæring og andre elementer. Altsammen afhængende af  den relevante kundetype, produkt og sammenhængen.

 

Det jeg leverer til mine kunder, er ikke baseret på hvad jeg synes kunne være spændende at fortælle om, eller hvilke billeder jeg synes er pænest. Eller hvad du, chefen, Jytte fra marketing eller sælgerne synes, for den sags skyld. Det er baseret på hvad vi via teori og forskning, ved om forskellige kundetypers præferencer.

 

Derudover nyder mine kunder også godt af mine mange års erfaring og brancheindblik fra både retail / detailbranchen og IT branchen. Jeg har et indgående kendskab til begge brancher, jeg kender sproget, problemstillingerne og succeshistorierne.

 

Jeg vil også gerne løse kommunikationsopgaver for dig og din chef, Jytte i marketing og sælgerne, og hvis I selv vil være 100-meter-mestre i kommunikations og segmenteringen jeg bruger, så holder jeg også foredrag og workshops i disciplinen.

 

Send mig en mail med din første forespørgsel, så vender jeg tilbage med en pris og et tidsestimat. Mail stine@stinegrubbe.dk

 

Og må du gerne dele dette blogindlæg med chefen, Jytte fra marketing og sælgerne? JA for sevan da! Og alle andre.

 

/Stine

 

PS: det er en solopgang

 

Hvis du tror på at det er sundt for både hjerne og virksomhed at du bliver fodret med små doser af inspiration og viden, så tilmeld dig her til højre.

Ingen spam. Kun viden og inspiration – og du kan altid afmelde dig med et enkelt klik.

Share This