UX er en forkortelse af User Experience, UI af User Interface.

Den korte definition (hentet fra Wikipedia) er:

Den internationale ISO 9241-210,[1] standard definerer brugeroplevelse som “en persons oplevelse og respons på resultatet fra brugen eller den forventede brug af et [digitalt] produkt, et system eller en service”.

 

I følge ISO 9241 note 3[2] inkluderer brugeroplevelsen alle brugerens følelser, tro, præferancer, opfattelse af, psykologiske respons og handlinger før, under og efter brugen af produktet, systemet eller servicen.

Det er et område som virksomheder arbejder intenst med, når de udvikler digitale projekter, og det er et område der kastes masser af både økonomiske og tidsmæssige ressourcer efter.

For brugerens (kundens) oplevelse og følelsesmæssige (psykologiske) respons, er altafgørende, hvis man gerne vil sælge.

Det har man forlængst opdaget i it branchen, hvor det er meget nemt at måle hvad der får kunderne til at agere som man ønsker – og hvad der ikke gør.

En af visual merchandising fagets allerstørste udfordringer er, at det altid har været hulens svært at dokumentere den effekt det har. På kundeloyalitet, på kundeflow i butikken og naturligvis på salget.

Det er en af de allerstørste årsager til, at visual merchandising i løbet af de seneste 10-15-20 år, er blevet nedprioriteret og fravalgt.

Det er en kæmpe fejlvurdering, mener jeg (ikke overraskende), og nu bliver det interessant:

Ny dansk forskning indenfor detailhandel fastslår, at visual merchandising øger brandloyalitet markant. 

Det er da temmelig interessant, ikke?!

Og – håber jeg – giver anledning til et fornyet syn på Visual Merchandisings formidable egenskaber. Det handler om meget mere end at ‘se pænt ud’.

Funfacts om Visual Merchandising – og et hint om hvorfor kurser og dygtiggørelse i Visual Merchandising blandt alle medarbejderne skaber markante og målbare resultater:

  • 48% af adspurgte i undersøgelse mener at atmosfæren og lækkert, inspirerende miljø var deres vigtigste årsag til at besøge butikken.
  • 85 % af kunderne bliver inspireret til at prøve det tøj som vises i vinduer og instore display.
  • 85% af de adspurgte mente at farve, belysning, stemning og attraktive grafik får dem til at bruge mere tid i butikken.
  • 75% procent af kunderne fortæller at deres endelige købsbeslutning påvirkes af det visuelle og butikkens fremvisning af produktet.
  • 65% kunder fortæller at effektiv visuel merchandising øger deres impulskøb.

og…

  • På de sociale medier har opslag med visuelle elementer 180% større engagement.
  • Mennesker, der følger vejvisning med tekst OG illustrationer, gør det 323% bedre end folk, der følger anvisninger uden illustrationer. Visual Merchandising er blandt andet vejvisning i butikken.
  • Hjernen opfanger visuel information 60.000 gange hurtigere end skreven.
  • Ny dansk forskning indenfor detailhandel fastslår, at visual merchandising øger brandloyalitet markant. 
VM = UX + UI IRL

 

 

Kontakt mig via stine@stinegrubbe.dk eller tel: 27282800 og lad os lave en plan for jeres visual merchandising.

 

 

Jeg udarbejder kurser, foredrag om Visual Merchandising, og rådgiver, sparrer og udarbejder bl.a. VM guidelines og online VM kurser.

 

 

 

stine grubbe

Gør som over 1500 andre

Tilmeld dig Danmarks måske mest brugbare  og konkrete nyhedsmail for butikker, og få værktøjer til overlevelse og vækst.

 

Udvikling og rigtige beslutninger er altafgørende i en tid, hvor mange i branchen kæmper for overlevelse.

 

Velkommen til! Hvor er jeg glad for du er med. Jeg glæder mig til at være med til at fremtidssikre din forretning. Vi ses i din inboks.

Share This